DKS Oppland, Oppland fylkeskommune
Postadresse: Postboks 988, 2626 LILLEHAMMER
Besøksadresse: Kirkegata 76, 2626 Lillehammer
Telefon: 61 28 9000 • Nettsted: http://oppland.ksys.no
Pokerarkitektur
Produksjonsliste
Program

Pokerarkitektur

Se alle bilder, videoer, lydklipp, vedlegg

Arkitekturverksted 

Hva gjør en arkitekt? Sammen med en arkitekt er elevene arkitekter for en dag gjennom spillet «Pokerarkitektur». Målet er å jobbe kreativt under designkriterier som styrer en arkitekts hverdag.

Lykke til med verkstedet! 

Lærerveiledning

Sammen med sivilarkitekt Vibeke Kirkebø Hegg, er elevene arkitekter en skoledag gjennom spillet «Pokerarkitektur». Målet er å jobbe kreativt under designkriterier som styrer en arkitekts hverdag. Elevene deles inn i grupper som velger et spillkort fra fem kategorier: klient, funksjon, tomt, klima og materialer. Eksempelvis kan en gruppe få i oppgave å designe et bygg som tar utgangspunkt i følgende kort: Madonna, svømmehall, ute på et jorde, permafrost og bambus.

«Pokerarkitektur» er en heldags workshop hvor målet er å formidle arkitektur på en enkel, morsom og oversiktlig måte. Gjennom «Pokerarkitektur» må elevene forholde seg til gitte kriterier, behov og ønsker, og dermed får de et lite innblikk i hva en arkitekt gjør.

DAGSPLAN

Inspirasjon:
Lysbilder av utvalgte hus og bygg som illustrerer hvordan behov, klima og ressurser kommer til uttrykk arkitektonisk. Vise eksempler på arkitekttegninger og hvordan en modell kan se ut.

Idéfasen:
Gjennomgang av oppgaven og utdeling av «spillkort» til gruppene. Elevene bearbeider de fem kategoriene og lager skisser.

Produksjonsfasen:
Modellbygging og plantegning med forklaringer på hvordan de fem kategoriene er representert i løsningen. Tegninger skal limes på et A3-ark.

Presentasjon:
Hver gruppe får ca. 5 minutter til å fortelle om sitt prosjekt. Etterpå kan andre elever stille spørsmål. Beste forslag: Hver elev stemmer på den løsningen de liker best, og det er ikke lov å stemme på sin egen. Kåring av best likte prosjekt.


KRAV TIL SKOLEN:

1. Oppstart av verksted og bærehjelp:  

Vibeke kontakter skolene ang. oppstart av verksted.

Lærer eller et par elever møter Vibeke på p-plassen for å hjelpe å bære inn materialer etc. Veldig fint å få litt bærehjelp når verkstedet er ferdig også.

2. Har dere prosjektor og pc?

Vibeke tar med en minnepinne for å vise bilder av div. bygninger etc.

3. Hva dere trenger å gjøre før oppstart verkstedsdagene:

1. Starte prosjektor og pc - veldig gjerne før Vibeke kommer, da sparer vi mye tid :-)

2. Dele klassen inn i grupper. En gruppe bør være fra 4 til maks 6 elever og det bør helst ikke være mer enn 5 grupper totalt.

3. Lage gruppebord i det rommet hvor verkstedet skal være. Tar ellers mye tid om dette ikke er organisert på forhånd. 

4. Sette frem  3-4 bord som Vibeke kan sette materialer på og 2-3 bord til en limpistol-stasjon.

5. Sette frem blyanter, A4 ark ( kopipapir-kvalitet, 2-3 ark per elev ) sakser, limstifter, fargeblyanter og maling til papir - og gjerne et par limpistoler hvis dere har.

6. Vibeke trenger en tavle eller noe å skrive på underveis i verkstedet

Hvis dere har div. materialer som egner seg til modellbygging, er det flott! Gamle rester som dere tenker bør kastes kan komme godt med. F.eks; litt farget papp, dorullkjerner, stoffrester, pinner, piperensere og andre div. rester. Vibeke har med en hel del resirkulert emballasje fra vanlig husholdning - så nesten alt mulig kan brukes til dette verkstedet!

Litt om pauser:

Prøver å holde skolens pauser, men av og til må vi tilpasse. Dette kan vi bli enige om når Vibeke kommer.

Veldig hyggelig og viktig at lærer(e) som er tilstede under dagen engasjerer seg i prosessen og hjelper til med å holde ro og orden.

Her kan dere se andre elevers arbeider: 
www.pokerarkitektur.blogspot.com

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: DKS Oppland, Oppland fylkeskommune
  • Kunstnere/grupper: Vibeke K. Hegg
  • Produsent: Pilotgalleriet, Akershus Kunstsenter
  • Idé/opplegg: Vibeke Kirkebø Hegg i samarbeid med Pilotgalleriet, Akershus Kunstsenter

Multimedia og vedlegg

Bilder

Flytebrygge
Foto: Vibeke Kirkebø Hegg
Pokerarkitekturmodell
Foto: Vibeke Kirkebø Hegg
Pokerarkitekturmodell
Foto: Vibeke Kirkebø Hegg
Elevarbeid
Foto: Vibeke Kirkebø Hegg
Elever i arbeid
Foto: Vibeke Kirkebø Hegg
Elevarbeid
Foto: Vibeke Kirkebø Hegg
Visuell kunst
Trinn: 5 - 8
Praktisk informasjon
Kontaktperson produksjon
Turnéansvarlig Jofrid Sørskog
jofrid.sorskog@oppland.org
Tlf. 61289207 / 93617900
Kontaktperson utøver
Vibeke Kirkebø Hegg
vibeke@yuba.no
Tlf. 92037577
Programlengde
5 x 45 minutter
Maks publikumsantall
30
Arena / rom
Klasserom, men helst kunst- og håndverksrom
Er workshop
Ja
Arrangører
Arrangert av:
DKS Oppland, Oppland fylkeskommune
Produsent:
Pilotgalleriet, Akershus Kunstsenter