Tilbake
: Lars fostad/Kulturtanken 2018
: Lars fostad/Kulturtanken 2018
: Lars fostad/Kulturtanken 2018
Skriv ut

2019/20 Abraham i Bibelen og Koranen

Jeg gidder ikke å høre om Abraham! For jeg har vært i Hebron i Palestina der Abraham skal være gravlagt og sett all den dritten som foregår der på grunn av ham!”, sier en bekjent av Alf Martin.

”Ser du de jødene der? De tror at dette landet er deres fordi det er det landet som Allah ga til deres profet Ibrahim. Men Ibrahim er min profet!”, forteller en palestinsk gutt som Mehda møter i Hebron.

Slik innleder fortellerne Alf martin Lie og Mehda Zolfaqari fortellingen om Abraham, en fortelling som er kilden til vår jødisk/kristne og muslimske fellesarv. Den er spekket av dramatikk og sterke følelser: sjalusi og lojalitet, opprør og underkastelse, kall og ofring. Sammen utforsker de en av de mest sentrale fortellingene som har bundet tre verdensreligioner sammen, men som samtidig har vært kilden til splittelse, konflikt og krig.

I fortellerforestillingen blir den bibelske fortellingen om Abraham speilet mot den koranske. Samtidig trekker fortellerne inn lignelser fra nåtid og egne erfaringer. Etter forestillingen blir det samtale med elevene, der man sammen utforsker en av de mest sentrale fortellingene som har bundet tre verdensreligioner sammen, men som samtidig har vært kilden til splittelse, konflikt og krig

Alf Martin Lie og Mehda Zolfaqari er begge profesjonelle fortellere og medlemmer av Fortellerhuset, og har sin bakgrunn fra henholdsvis muslimsk og kristen tradisjon.

Lærerveiledning

Utøverne foreslår følgende samtaletema i forbindelse med forestillingen:  

 
Krig eller forsoning: Abraham er stamfar til tre religioner. Samtid foregår det krig i Midtøsten der medlemmer av hver av de tre religionene gjør krav til land. Er Abraham kilden til krig eller kan hans fortelling brukes i fredsarbeid?  
 
Hellig krig og ekstremisme: Abraham fikk påbud fra Gud om å ofre sin egen sønn. Hvor langt skal man gå med å underkaste seg det man tror på? Hva synes dere om nordmenn som reiser til Syria for å delta i hellig krig for eksempel?  
 
Flukt : Abraham og Sara må flykte fra Kaanan. På vei inn i Egypt ber Abraham Sara fornekte ekteskapet med ham for å redde Abrahams liv. Sara blir Faraos elskerinne. Hva kan mennesker i nød finne på å gjøre som de ellers ikke ville ha gjort? Har dere eksempler på dette fra dagens flyktningskrise?  
 
Kvinnesyn: Når Sara forstod at hun ikke kunne få barn, lot hun mannen sin få barn med en annen kvinne. Hvor langt skal en kvinne gå med å tilfredsstille sin mann?  
 
Teksttolkning: I denne fortellingen hører vi om byene Sodoma og Gomora som ble utslettet av Gud. Noen mener at dette var Guds straff mot homofili og bruker denne teksten som argument mot homofili. Andre teologer derimot, mener at det som skjedde i Sodoma handlet om vold og maktmisbruk og hadde ingenting med kjærlighet å gjøre. Kjenner du til andre tekster som blir tolket forskjellig.  
 
Idoldyrkelse: Abraham knuste avguder (statuer) fordi han mente det var feil at mennesker skulle tilbe ting de selv hadde laget. Finnes det noen form for idoldyrkelse i dag? Hva med Justin Bieber for eksempel?  
 
Målbevissthet og distraksjon: Lucifer prøvde å distrahere Abraham fra å gjøre det Gud hadde bestemt. Hva er det som distraherer dere når dere skal gjøre noe, for eksempel når dere skal gjøre lekser?  
 
Fortellinger som læremiddel: Kan man lære noe av Abraham, uansett om man har en tro eller ei? 

Læreplanmål

Faglige kjerneelementer

Norsk:

  • Kritisk tilnærming til tekst
  • Tekst i kontekst

KRLE:

  • Kunne ta andres perspektiv
  • Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder

Samfunnskunnskap:

  • Perspektivmangfold og samfunnskritisk tenking

Historie:

  • Historisk empati, sammenhenger og perspektiver

Kunst og håndverk

  • Kulturforståelse

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: DKS Oppland, Oppland fylkeskommune
  • Kunstnere/grupper: Mehda Zolfaqari og Alf Martin Lie
  • Produsent: Carina Gjelsvik
  • Idé/opplegg: Forestillingen ble laget i 2014 på bestilling fra Drammen Sacred Festival og DKSBuskerud, og reprodusert i 2018 av DKS Rogaland.

Om kunstner / utøver / gruppe

Mehda Zolfaqari er en profesjonell forteller, medlem av Fortellerhuset, og tidligere nrk-journalist (barneradio og kulturnytt) Hun er født i Iran, vokst opp i Oslo og studert i Australia og Norge. Som forteller har Mehda vært opptatt av å se på religiøse fortellingene fra et feministisk perspektiv. I tillegg har hun brukt fortellinger fra Koranen i dialog- og forsoningsarbeid. Hun var initiativtaker til prosjektet Dialogtreff mellom unge jøder, kristne og muslimer i Oslo; et prosjekt som ble satt i gang etter terrorangrepet 22. juli 2011. Mehda har blant annet opptrådt i Tyskland, Libanon, på Slottskappellet, for Kulturministeren Linda Hofstad Helleland og i København på Skandinavias første moske med kvinnelig imam.   

Alf Martin Lie er forteller og medlem i Fortellerhuset. Han elsker det lyttende rommet rundt en fortelling - det lekne, det poetiske, det kraftfulle og det stille i fortellerkunsten. Inspirasjonen henter han fra pilegrimens stier, jordas planter, byens gater og møter med mennesker. Historiene finner han i den muntlige fortellertradisjonen, i hellige skrifter og i hverdagens liv. Alf Martin har også bakgrunn som teolog, lærer og skolebibliotekar, og er opptatt av det store potensialet for motivasjon, kreativitet, læring og integrering som ligger i den muntlige fortellerkunsten. Alf Martin har turnert med Den Kulturelle Skolesekken i flere fylker, holdt fortellervandringer i naturen, arbeider med flerspråklig fortelling, spiller  kirkeforestillinger og holder kurs og workshops i muntlig fortelling

Alf Martin og Mehda Zolfaqari er begge profesjonelle fortellere og medlemmer av Fortellerhuset, og har sin bakgrunn fra henholdsvis muslimsk og kristen tradisjon 

Fortellerhuset er Norges eldste muntlige fortellergruppe. Det ble stiftet i november 2002 og har som mål å gi barn og voksne gode lytter- og fortelleropplevelser. Fra starten har vi fremmet det flerkulturelle aspektet ved historiefortelling i Norge. Ved å stifte Fortellerfestivalen har vi arbeidet for at fortellermiljøet skal være åpent og inkluderende. Vi ønsker å bidra til å utvikle kunstfaget muntlig fortelling og være et ressurssenter for denne nye, gamle kunstarten! 
 
Georgiana Keable (regi) er en britisk forteller bosatt i Oslo. Hun var pioner for fortellerrenessansen i England, og i 2015 ble hun tildelt Oslo bys kulturpris for sin innsats for fortellerkunsten i Oslo og i Norge. Hun er initiativtager til Fortellerhuset, Fortellerfestivalen og Morsmålsdagen. Georgiana har jobbet mest med miljøfortellinger, fortelling og poesi og flerspråklig fortellinger. Hun har undervist i fortellerkunst på Høyskolen i Oslo siden l997. Hun har fortalt på festivaler i India, England, Skandinavia, Skottland og Iran.