Tilbake
Skriv ut

2019/20 ARTificial REALity

Wikipedia: Kunstig virkelighet, eller virtuell virkelighet (etter det engelske virtual reality, ofte forkortet VR), er en datateknologi som lar brukeren påvirke og bli påvirket av et dataskapt miljø som skal etterlikne en virkelighet. De fleste «miljøene» med kunstig virkelighet omfatter både syns- og lydinntrykk og blir vist på en skjerm eller gjennom et spesielt stereoskopisk apparat.

Markedet for VR har allerede blitt et milliard marked, og det forventes en fortsatt kraftig vekst de neste årene.

På tross av den raske utviklingen innen VR, er det fortsatt vanskelig å se hvordan teknologien skal kunne anvendes i et kunstnerisk uttrykk. Kanskje er det først dagens generasjon av elever på videregående som vil forstå dette. I denne produksjonen får klassen iføre seg VR-utstyr, og blir tatt med inn i den kunstige virkelighetens verden. De får se hvor teknologien står i dag, og de fremste eksemplene på VR anvendt innen kunst. Kanskje vil det skape nysgjerrighet, interesse, og åpne elevenes øyne for det mange voksne ikke klarer å se.

Produksjonen utvikles i samarbeid med CEFIMA - Center for exelence in film and media arts

Lærerveiledning

Last ned:

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: DKS Oppland, Oppland fylkeskommune
  • Kunstnere/grupper: Filmverkstedet i Oppland
  • Produsent: Thomas Bjerke
    Leder Filmverkstedet i Oppland
    Produsent for film i Den kulturelle skolesekken, Oppland fylkeskommune
    Mob.: 930 93 379
    thomas.bjerke@oppland.org 
    www.fio.no
    www.oppland.no
  • Idé/opplegg: Thomas Bjerke