Lillehammer

Lillehammer

Postadresse: Serviceboks, 2626 Lillehammer

Besøksadresse: Sigrid Undsets plass/Storgata, 2626

Telefon: 61050882

Kontaktperson: Anne Mette Mauseth, 91697430, anne.mette.mauseth@lillehammer.kommune.no, Didi Sunde, 90969109, didi.sunde@lillehammer.kommune.no (Kontaktperson fra 1.8.16 info til Didi og Guro ut september.)

Antall produksjoner: 30

  • Alle
  • Grunnskole
  • VGS

Abraham i Bibelen og Koranen

Kulturarv, Trinn: 8-VG3
Jeg gidder ikke å høre om Abraham! For jeg har vært i Hebron i Palestina der Abraham skal være gravlagt og sett all den dritten som foregår der på grunn av ham!”, sier en bekjent av Alf Martin.”Ser du de jødene der? De tror at dette landet er deres fordi det er det landet som Allah ga til deres profet Ibrahim. Men Ibrahim er min profet!”, forteller en palestinsk gutt som Mehda møter i Hebron.Slik innleder fortellerne Alf martin Lie og Mehda Zolfaqari fortellingen om Abraham, en fortelling som er kilden til vår jødisk/kristne og muslimske fellesarv. Den er spekket av dramatikk og sterke følelser: sjalusi og lojalitet, opprør og underkastelse, kall og ofring. Sammen utforsker de en av de mest sentrale fortellingene som har bundet tre verdensreligioner sammen, men som samtidig har vært kilden til splittelse, konflikt og krig.I fortellerforestillingen blir den bibelske fortellingen om Abraham speilet mot den koranske. Samtidig trekker fortellerne inn lignelser fra nåtid og egne erfaringer. Etter forestillingen blir det samtale med elevene, der man sammen utforsker en av de mest sentrale fortellingene som har bundet tre verdensreligioner sammen, men som samtidig har vært kilden til splittelse, konflikt og krigAlf Martin Lie og Mehda Zolfaqari er begge profesjonelle fortellere og medlemmer av Fortellerhuset, og har sin bakgrunn fra henholdsvis muslimsk og kristen tradisjon.

Akt

Visuell kunst, Trinn: 9-VG3
Akt er i billedkunsten betegnelsen på en fremstilling i tegning, grafikk, maleri, skulptur eller fotografi av et nakent menneske. Akt er i dag en del av utdanningen i tegning og maling på alle kunstskoler og det er en av de mest konkrete måtene på å øve på observasjon og på å tegne. Det er en øvelse i å se form, bevegelse, anatomi, proporsjoner, perspektiv, forkortelse i kroppen og hvordan lys og skygge bygger opp former. Mange av kunsthistoriens mest kjente verk er aktfremstillinger og kroppen har vært et sentralt motiv gjennom hele kunsthistorien og er det fortsatt i dag.Gjennom å tegne fra det levende vil elevene gjennom denne workshopen observere, oppleve og delta i en av de mest grunnleggende kreative prosesser igjennom tidene. Å tegne er en hjerne-hånd reaksjon hvor kroppen tolker det en ser inn i linjer og streker. Gjennom å tegne kroki – som er raske skisser, vil elevene trene opp sine tolkings, forenklings og abstraheringsevner. Elevene vil også få en gjennomgang av kroppen og varierende kroppsidealer illustrert gjennom kunsthistorien.Ensidige kjønnsidealer, utdaterte kjønnsroller, unødvendig seksualisering og retusjerte idealer er noe dagens ungdom forholder seg til daglig.  Sosiale medier er i dag en utbredt kanal for barn og unge. Trendene viser at «Snapchat» er den mest populære plattformen for målgruppen. Samme plattform ligger også som toppkandidat til å motta årets «Gullbarbien» fra ungdomsorganisasjonen Press. Prisen skal være en motvekt til kroppspress og deles ut til den aktøren som «er best til å få ungdom til å føle seg verst»!I denne produksjonen ønsker vi å være en motvekt til perfeksjonssamfunnet barn og unge lever i. Her møter elevene en naken kropp i en ikke retusjert, ikke seksualisert kontekst. Ingen glitter, ingen glam. En vanlig kropp, en vanlig person – i en tegneøvelse som har vært vanlig helt siden klassiske historie.​​​​​​​

Almir og puffene

Musikk, Trinn: 1-7
Almir vokste opp under den Jugoslaviske borgerkrigen i byen Tuzla, som nå ligger i det nord-østlige Bosnia-Herzegovina. Her bodde han sammen med sin familie i en av byens blokkområder. Det var her han fikk sitt første trekkspill, det var her han lekte gjemsel med også her han måtte løpe i dekning for krigens stygge vesen.Almir og Puffene handler om denne oppveksten; en liten gutt med trekkspill som løp opp og ned trappene og inn dørene til venner og familie i blokkene der de bodde. Almir gjenskaper dette ved å skape den samme nabolaget med trekkspillet sitt -  opp og ned, gjennom dører som knirker, mørke kjellere, spennende loft med trekkfulle lyder, glede og barnelatter med store smil og krokodilletårer. Det er denne verdenen Almir tar oss med til. 

ARTificial REALity

Film, Trinn: VG1-VG3
Wikipedia: Kunstig virkelighet, eller virtuell virkelighet (etter det engelske virtual reality, ofte forkortet VR), er en datateknologi som lar brukeren påvirke og bli påvirket av et dataskapt miljø som skal etterlikne en virkelighet. De fleste «miljøene» med kunstig virkelighet omfatter både syns- og lydinntrykk og blir vist på en skjerm eller gjennom et spesielt stereoskopisk apparat.
Markedet for VR har allerede blitt et milliard marked, og det forventes en fortsatt kraftig vekst de neste årene.
På tross av den raske utviklingen innen VR, er det fortsatt vanskelig å se hvordan teknologien skal kunne anvendes i et kunstnerisk uttrykk. Kanskje er det først dagens generasjon av elever på videregående som vil forstå dette. I denne produksjonen får klassen iføre seg VR-utstyr, og blir tatt med inn i den kunstige virkelighetens verden. De får se hvor teknologien står i dag, og de fremste eksemplene på VR anvendt innen kunst. Kanskje vil det skape nysgjerrighet, interesse, og åpne elevenes øyne for det mange voksne ikke klarer å se.
Produksjonen utvikles i samarbeid med CEFIMA - Center for exelence in film and media arts

AWESOMNIA

Musikk, Trinn: 8-VG3
-Jeg har alltid stått opp for meg og mine. Jeg har aldri holdt kjeft om mine meninger. Det sier Maria "LOTUS" Karlsen, frontkvinne i hiphop-gruppa Awesomnia. Frontkvinne, sier du? I ei hiphop-gruppe? Jepp! Det er ikke mange av dem, men LOTUS er definitivt én.

- Aldri vær stille. Vær så snill, bruk stemmen din, ikke vær redd! sier hun, og det kan du høre i musikken hennes også. Dette er hiphop med mening. Awesomnia består av beatboxer Beatur fra Island og Nick Hatch fra Australia på trommer. Sammen skaper Awesomnia aggressiv, smooth og selvsikker hiphop med klare innslag av både g-funk og dancehall.

Følg hjertet ditt og aldri la frykten stå i veien for deg og dine drømmer! Faller du må du reise deg opp..så lykkes du tilslutt!

Awesomnia.

- Det ble en fantastisk konsert, publikumet var helt med. Det er en ting å ha et budskap, men å formidle det på en sånn dyktig måte er et annet! Det var topp!!
​​​​​​​
- Frøya Kulturskole

Brevet

Kulturarv, Trinn: 5
Denne dagen er det duket for mystikk ved friluftsmuseet på Maihaugen/postmuseet og elevene er med på å løse gåter mens de reiser gjennom flere tidsepoker. Reisen går gjennom Maihaugens byavdeling og boligfelt. I boligfeltet ligger eneboliger som representerer de ulike tiårene på 1900-tallet, og elevene får følge utviklingen i boligstandard og familieliv. Her får elevene et godt inntrykk av hvordan vi levde for både 20, 30, 40 og 50 år siden. Et av dagens mysterier begynner med at elevene møter postbudet som skal ut på runden sin. På postrunden dukker det opp et antall mystiske brev som postbudet tar med seg for å undersøke saken senere, når postrunden er ferdig.  Postbudet og elevene beveger seg gjennom historien og møter personer fra 1920-tallet til i dag. Til slutt blir mysteriet med de underlige brevene som har dukket opp på postrunden løst. Postbudet og elevene samarbeider om å løse gåten. Elevene vil også løse et håndverksplott ved å gå innom de ulike håndverksmiljøene i byen.

Brødrene Masai

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Lillebror Mayombe fikk som 8-åring lov til å følge storebror og danselærer Jomo på jobb, og fikk lære alle koreografiene hans. Deretter har brødrene vært adskilt, på hver sin side av verden, i en årrekke. Men nå møtes de endelig igjen - som dansere på scenen.Jomo har reist verden rundt, vært dansepedagog ved Det kongelige Teaters Ballettskole i Danmark, og jobber nå med dans i Norge. Mayombe har blitt kåret til "sambakongen" av karnevalkomiteen i Rio de Janeiro, Brasil, og har brukt livet til å utforske brasiliansk kultur og dans.Elevene får først møte brødrene i en workshop, der de får eksperimentere med ulike dansestiler, og lage elementer som senere brukes i forestillingen. Workshopen går over i en forestilling der elevene, i samspill med de to dansende brødrene Jomo og Mayombe, tar del i et stort, livlig karneval.

Det andre teatret kjem!

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Frå publikum kjem inn er skulerommet i endring. Det luktar annleis, skodespelarane heng opp scenografi og gjer klar kostymer. Elevane vert teke venleg imot, kanskje bedd om å koma med forslag til replikker som skal brukast seinare - eller dei får velja kva kostymer skodespelarane skal ha på. Etter ein kjapp introduksjon, opnar ein opp for at elevane skal bestemme kva som skal skje. Det er ope - og kva som helst vert teke imot og vidareutvikla. Ei 60 min forestilling er med det i gang! Både elevar og lærarar vert involverte i salen og på scenen. Kanskje vert det Ibsen? Dokketeater? Musikal? Tullete sketsjer? Improviserte sangar? 
«Det Andre Teatret kjem!» er ei interaktiv og engasjerande forestilling - der Det Andre Teatret kjem på besøk på skulen for å lage teater av det ungdom sjølv er oppteken av. 

Drapene i Baneheia. To historier. En sannhet.

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Drapene på Lena (10) og Stine Sofie (8) i Baneheia 19. mai 2000 rystet hele Norge. Lettelsen var stor da Viggo Kristiansen (21) og Jan Helge Andersen (19) ble arrestert 13. september 2000. Endelig skulle man få svar på hva som hadde skjedd og hvorfor.
I rettsaken som fulgte skapte påtalemyndigheten og pressen bilde av Kristiansen som monsteret, Andersen som stakkaren presset til å gjennomføre voldtekt og drap. Det siste basert på Andersens forklaring. Men det fantes ingen tekniske bevis mot Viggo Kristiansen. Han benektet og nekter fortsatt enhver kjennskap til ugjerningene. Hvorfor ble Jan Helge trodd? Hvorfor ble Viggo det ikke? Hvordan kan en historie bli sann fremfor en annen? Og til hvilken pris?Den prisbelønte journalisten og forfatteren Bjørn Olav Jahr ga i 2017 ut bok om Baneheia-drapene, der han hevder at en av de dømte er uskyldig. Boka fikk alt fra svært positiv til sterkt kritisk mottakelse da den kom ut. Jahr er tidligere kjent gjennom DKS med foredrag om Birgitte Tengs-drapet.

En...som

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
"Om man virkelig trenger å bli hørt, er det viktig å kjenne at det man har å si blir tatt på alvor""
# sammenervimindrealeneEnsomhet er noe alle kjenner på fra tid til annen. Noen oftere enn andre. Hva er det med ensomhet som er så vanskelig å snakke om? Hvorfor står vi i det så totalt alene? I En...som deler fire fantastiske dansere sine opplevelser. Gjennom dans og personlige historier lar En…som publikum bli litt mer fortrolig med ensomhet. Forestillingen er leken og samtidig nær. Og kanskje hjelper den noen til å kjenne at de er litt mindre alene...

Engel i snøen

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Når Anders Totland kjem på besøk til skulen, les han høgt heile boka Engel i snøen, medan han spel eigenkomponert musikk på piano til. I dette besøket får elevane kopla heilt ut og kan berre lytte i 60 min, noko som kan vera ei kjærkommen pause i ein elles travel kvardag.
Anders Totland tek i fleire av bøkene sine opp alvorlege tema som sjukdom, død og overgrep. Boka Engel i snøen handlar om venskap og det å miste nokon ein er glad i. Anders sjølv er ein sprudlande, lettbeint forfattar, og besøket vert ei god blanding mellom det lette og det alvorlege.Framsyninga kan spelast i klasserom, i auditorium eller kultursal (ikkje gymsal), for opptil 300 elevar, så lengje det er eit piano tilgjengeleg.

Et møte med samtidskunst - Oppland kunstsenter

Visuell kunst, Trinn: 6
«KJENT/UKJENT»
I perioden 17. august til 15. september 2019 vises to utstillinger ved Oppland kunstsenter.Begge utstillingene er laget spesielt til kunstsenterets lokaler og har derfor ikke vært vist tidligere.Tekstilkunstneren John Raustein viser en massiv tekstil installasjon i senterets hovedgalleri, og metallkunstner Sofia Karyofilis viser nye arbeider i hamret metall i utstillingsrommet Glasskuben.
Elevene ønskes velkommen til å bli kjent med to spennende og svært aktuelle kunstnerskap innen materialbasert kunst. For Oppland kunstsenter er det viktig å vise frem kunsten slik den presenteres i gallerirommet, slik at elevene får oppleve samtidskunst innenfor en profesjonell ramme. Gjennom egenopplevelse og dialogbasert formidling får elevene møte kjente materialer i ukjente sammensetninger, godt blandet sammen med ulike praktiske oppgaver som de utfordres til å løse.  

Fortida gjennom fotografiet - en tidsreise til 1800-tallet

Kulturarv, Trinn: 4
Gjennom fotografiet vil elevene få mulighet til å delta i en tidsreise til 1800-tallet, gjenoppleve et besøk hos fotografen, og iscenesette seg selv foran kamera etter å ha sett eldre fotografier med lokal forankring.
I en kombinasjon av historie, teater og fotografi inviteres elevene til en fantasifull reise tilbake til 1800-tallet ved hjelp av deres egen forestillingsevne. Kurset tar form som en lek for å komme i kontakt med en svunnen tid og utforske gjenglemte roller og levemåter. Elevene utvikler rollefigurer og historier, hvor de selv utgjør hovedrollene. Til slutt får de ta del i en fotoseanse, avbildes med storformat kamera, og oppleve hvordan et besøk hos fotografen var på 1800-tallet.

Hallo kunstverk - gi meg svar!

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Har du tenkt på at kunst kan fortelle deg mye om norsk kulturhistorie og litteraturhistorie? Kunstverket kan gi deg svaret på spørsmålene du lurte på. Svaret ligger ofte rett foran øynene dine!Norsk kunsthistorie, kulturhistorie og litteraturhistorie henger tett sammen. Ved å se på kunst og ”plukke fra hverandre” det du ser i kunstverket, kan lære mye litteraturhistorie og norsk kulturhistorie på en enkel og spennende måte.I Lillehammer Kunstmuseum finnes kunstverk fra begynnelsen av 1800-tallet og frem til i dag. Museet har sentrale kunstverk fra nasjonalromantikk, realisme, naturalisme, nyromantikk, modernisme osv. Høydepunkter fra epokene henger, med få unntak, alltid oppe i Lillehammer Kunstmuseum.

iHuman

Film, Trinn: VG1-VG3
Vi står ovenfor en revolusjon innen kunstig intelligens der artificial intelligence (AI) forandrer livene våre og verden forøvrig. Noen mener AI kan løse våre største utfordringer, samtidig frykter andre at kunstig intelligens vil bli vår undergang. 
Hvordan påvirker AI hvem vi er? Hvordan kan vi forsikre oss at vi utvikler en teknologi som ivaretar menneskets beste? Hvilke mål og verdier programmerer vi inn i kunstig intelligens?  Ved dette vendepunktet i historien er det svært få som forstår hva kunstig intelligens er og hva som kommer vår vei.  iHuman er en reise ut av science fiction og inn i de virkelige historiene bak kanskje den kraftigste og mest spennende teknologien vi har skapt.
Filmskaperne fra UpNorth Film står bak filmer som Drone (2014), Play Again (2010) og Independent Intervention (2006). Felles for filmene er at de tar for seg forholdet mellom mennesker og teknologi, de er vist i over 100 land, og vunnet en rekke priser. Filmen innledes av en av filmskaperne. 

Kjærlighet, intriger, livet og døden

Musikk, Trinn: VG1-VG3
I samarbeid med Den Norske Opera & Ballett vil Den Kulturelle Skolesekken i Oppland tilby Opera og Ballett på timeplanen til elever i videregående skole. Transport og billetter blir dekket av DKS. Klassene som deltar får et besøk fra Operaen på forhånd, og omvisning i Operaen før forestilling. Det er to forskjellige oppsetninger som vises, Anna Karenina og Madama Butterfly. Anna Karenina«Anna Karenina er ikke bare en roman om familier, men om et helt samfunn, med spor av den russiske revolusjonen, til og med kommunismen. Den er et mesterverk.» Det sier Christian Spuck, den tyske koreografen som i 2014 skapte en karakterdrevet klassisk ballett av Anna Karenina.Christian Spuck har valgt å tonesette balletten med musikk av den russiske komponisten Sergej Rakhmaninov og polske Witold Lutosławski. Musikken spilles av klaversolist Håvard Gimse og Operaorkestret, i tillegg tolkes et knippe av Rakhmaninovs russiske folkesanger av mezzosopran Ingebjørg Kosmo.Link til Anna Karenina https://operaen.no/forestillinger/anna-karenina-ballett/Madama ButterflyEn ung, japansk jente møter en amerikansk marineoffiser – hun med en drøm om den amerikanske friheten, han med en lengsel etter det eksotiske Østen. Men er det egentlig snakk om kjærlighet, eller å trekkes mot det som er annerledes? Madama Butterfly handler om kulturkræsj og knuste drømmer, satt til Puccinis vakre musikk.Link til Madama Butterfly https://operaen.no/forestillinger/madama-butterfly-opera/ Skolebesøk I forkant av at skolens elever reiser til Oslo for å se forestillingene, vil en formidler fra operaen komme til skolene og holde en introduksjon om den spesifikke forestillingen, og generellt om opera og ballett.OmvisningI forkant av forestillingen blir elevene med på omvisning i Operahuset. Starttider i turneplanen er derfor satt opp en og en halv time før selve forestillingen begynner. KontaktinformasjonFor generelle henvendelser så kan produsent Thor Kvande kontaktes. Gabrielle Tillson jobber ved Den Norske Opera og Ballett og kan kontaktes vedrørende gjennomføringen av omvisning, besøket i operaen og forestillingen. Kontaktinformasjon finnes i høyre fane på denne siden. TransportSkolene bestiller selv transport vi buss. Faktura sendes Oppland fylkeskommune med referanse Opera og Thor Kvande. Vi kan i enkelte tilfeller bestille tog til elevene. 

Klatretall og tryllebokstaver

Litteratur, Trinn: 1-2
Ane og Brage liker å klatre. En, to og et tre.Jeg vil klatre høyt, sier Ane. Jeg vil klatre høyere, sier Brage. Hvem kan klatre høyest? BARE SE... Vi kan det. En, to og et tre. 
I denne produksjonen møter vi forfatteren Widar Aspeli. Han tar utgangspunkt i boka EN, TO OG ET TRE - en leken fabulering med ord, dyr og rim.I møtet med elevene vil Widar løfte fortellingen ut av boka og inn i klasserommet. Kan man klatre og trylle med bokstaver og tall? Og kanskje skal vi bygge både nye ord og fortellinger sammen. 

Klimapark 2469

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Klimapark 2469 - kulturarv og historie
Breane i verda trekkar seg tilbake og smeltar, det veit vi. At ein kan skylde menneske for ei rekke klimaendringar veit vi også. Kulturarv er arven etter menneska sitt levesett og virke – og ein kan slik seie at menneskeskapte klimaendringar er ein kulturarv med bismak. Eit besøk til Klimapark 2469 famnar slik fleire aspektar av vår kulturarv og historie. Her vil  elevane lære klimahistorie, jakt og fangsthistorie, arkeologi, geologi og biologi i høgfjellet. Dei vil sjå samanhengen mellom natur og kultur og slik forstå tidlige busetjingsmønster. Kvifor jakta ein til dømes villrein akkurat her, kva for ei rolle spelte Galdhøpiggområdet for folk før, og kva betyr det no?
Brearkeologi
Klimapark 2469 er eit utandørs opplevingsområde 1850 meter over havet. Tanken om ein klimapark kom etter at fleire spennande arkeologiske funn smelta ut av isfonner, og særleg det siste tiåret. Brearkeologi har etter kvart utvikla seg til å bli eit nytt fagfelt innafor arkeologien, eit felt som ligg i kryssingspunktet mellom mange fag. Geologi, glasiologi, klimahistorie, biologi, meteorologi med meir, er essensiell kunnskap som ein må forstå saman med historie og arkeologi.
Noregs eldste is
Sjølve turen startar frå Juvasshytta like ved Galdhøpiggen og går over den kilometerlange turen langs gangbana over Juvflye. Her er det tilrettelagt med gangbane, steintrapp/stig og informasjonspunkt. Hovudattraksjonen er ein istunnel som er hogd ut for hand i Juvfonne. Her inne kan elevane gå heilt inn til botn av fonna, inn til Noregs eldste is, som er over 7000 år gammal. Tunnelen er forma med gangar og ulike rom og det er laga kinosal med 40 sitteplassar. Kunstnaren Peder Istad har vore hovudarkitekt og stått for utforming og lyssetting.
Forskarnettverk om klimaendringar
Klimaparken er på mange måtar laga som ein plattform for fagleg samarbeid, og ikkje minst som ein formidlingskanal ut. Eit forskarnettverk som er bygd opp saman med dei fremste institusjonane innan relevant forsking, sikrar fagleg kompetanse. Det har og ført til fleire forskingsprosjekt med tverrfagleg samarbeid. Klimapark 2469 jobbar som pådrivar, legg til rette for aktivitet, og bidreg med informasjon og data. Det blir arbeida for å etablere eit nasjonalt overvakingsprogram for klimaendringar i Galdhøpiggområdet og for at Klimapark 2469 skal bli overvakingsprogrammet sitt vindauge ut mot publikum.

Peer Gynt

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Tegneserieskaper Geir Moen har sammen med manusforfatter David Zane Mairowitz laget en tegneserieversjon av Henrik Ibsens dramatiske dikt «Peer Gynt». Geir Moen vil fortelle om prosessen med å omskape stoffet i bilder og utfordringene det medførte. Her får elevene oppleve klassikeren på en ny og visuell måte!Dette er et møte med tegneserieskaperen Geir Moen og prosessen bak tegneserieversjonen av det verdenskjente stykket. Det er også en spennende gjennomgang av Peer Gynt med illustrasjoner dramatisert i tegneserieform som kan gjøre stoffet mer tilgjengelig for et nytt publikum. Geir Moen vil også snakke om Henrik Ibsens liv, det politiske og kulturelle klima i hans tid, om hvordan det påvirket hans arbeid med Peer Gynt, - og hvordan det dramatiske diktet fortsatt er aktuelt i dag.

PÅVIRKA! - selvstendige valg i influencernes tid

Film, Trinn: VG1-VG3
Filmskaper Emilie Blichfeldt viser sin film «How do you like my hair?», en personlig historie som på humoristisk og varmt vis viser oss at skjønnhet kan være så mye mer - og så annerledes - enn det vi forventer.
Vi tror gjerne at oppfatningen av hvordan vi vil se ut kommer innenfra. Likevel er det slik at de fleste skifter stil til samme tid i takt med mote. Produksjonen tar sikte på å bevisstgjøre målgruppen om den påvirkning vi blir utsatt for gjennom media, og hvordan denne fører til trange - til dels umulige - normer for utseende.
Ved å ta utgangspunkt i sitt eget ønske om å påvirke, vil Blichfeldt vise hvordan vi er under en konstant strøm av påvirkning fra media. Hun argumenter for at dersom man ønsker å nærme seg frie og selvstendige valg, må man bli bevisst denne påvirkningen og forholde seg kritisk til den. Hun vil vise hvordan markedsføring fra utseendeindustri og strømmen av bilder fra underholdningsindustri understøtter hverandre og drar i samme retning. Hun vil særlig ta opp influencernes og instagrammernes rolle.
Emilie Blichfeldt er utdannet ved Den norske filmskolen. «How do you like my hair?» vant kritikerprisen på den norske kortfilmfestivalen i Grimstad i 2014. Filmen vant også prisen «Der grosse Klappe», på DOX! i Duisburg: - en pris for politisk dokumentar for ungdom, kåret av en ungdomsjury.

Safarium

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Safarium er en interaktiv danseforestilling der elevene inviteres til å være med på utforskning av rom og bevegelse sammen med utøverne. Forestillingen er tilrettelagt for elever med spesielle behov. Forestillingen utspiller seg i et taktilt landskap som danserne og barna deler. Landskapet består av rundt 25 håndlagde puffer i tekstil der alle har ulik fasong, tyngde og størrelse. Safarium beveger seg gradvis fra å være en forestilling over til å bli et verksted. Dette skjer gjennom en transformasjon av rommet til stadig nye landskap. Elevene inviteres med på en safari gjennom disse landskapene, først ved å plassere seg på nye steder i rommet, så ved å bli mer deltagende i situasjonene som oppstår, og som igjen påvirker endringene av rommet.Safarium tar utgangspunkt i opplevelser av verden gjennom kroppslige møter. Med sanselig og taktil utforskning av rommet får elevene oppleve både fysisk kraft og sensibilitet på nært hold. Målet er å utfordre elevene til å få nye erfaringer med kroppen utover det hverdagslige.Forestillingen/verkstedet kan i stor grad tilpasses den enkelte skole. Vi anbefaler derfor dialog mellom skole og utøver i forkant for å kunne tilrettelegge opplegget best mulig. Max antall deltagere på forestillingen er 20, inkludert elever, lærere og assistenter. 

Sakprosaforelesning med gode tips til essayskriving

Litteratur, Trinn: VG3
Hva er egentlig sakprosa?Marta Breen har skrevet sju sakprosabøker og er leder i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.
I dette besøket gir hun først elevene en innføring i sakprosabegrepet og tar for seg viktige forfattere og trender i denne sjangeren (ca 15 min).
Deretter gir hun tips og triks til essayskriving: Hvordan kommer man i gang? Hva kan et essay handle om? Hun viser mange eksempler på gode måter å åpne og avslutte et essay (ca 45 min). 

Sara Ö

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Sara Övinge jobber som solist og orkestermusiker og har bred erfaring fra større og mindre ensembler. Hun er kjent for engasjerende formidling og for å fremføre klassisk musikk i nye og uventede settinger. Oslo Fat String Quartet er sammensatt av kontrabassister fra Operaorkesteret og Oslo Filharmonien. Kvartetten spiller på mange strenger og repertoaret spenner fra adapsjoner av klassisk musikk til arrangement av popmusikk.  
Sammen vil de spille et utvalg av sine favorittstykker i nye arrangement. Musikken spenner vidt men alle stykkene vil farges av orkestreringen med fire kontrabasser og fiolin. Vi ønsker å kjøre konserten akustisk i små settinger slik at kontakten mellom musikerne og publikum blir best mulig.

Skamløs

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Sammen med Amina Bile og Sofia Nesrine Srour, har Nancy Herz (23) gitt ut ungdomsboka Skamløs, som tar opp temaer som skam, æreskultur og negativ sosial kontroll. Herz tilbyr to ulike produksjoner basert på boka Skamløs.Til skolene: Se i turnéplanen dersom dere er usikre på hva slags opplegg dere har bestilt. Foredrag (45 min), for enkeltklasser eller hele klassetrinn: Herz snakker om negativ sosial kontroll, og om hva unge selv kan gjøre for fri seg fra den påførte skammen. Hun snakker med elevene om det å ikke passe inn, å finne tilhørighet, og hvordan man kan bruke sitt engasjement for å skape forandring! Herz har en interaktiv innledning og det blir mulighet til å stille spørsmål.Workshop (2 x 45 min), for skoleklasse: Workshopen begynner med en introduksjon av temaet identitet og tilhørighet, før elevene får ulike øvelser om temaet. «Vi lever i et land hvor forskjeller øker, og hvor folk opplever ensomhet og utenforskap. Nyhetsbildet viser at det er de ekstreme stemmene som får plattformer, og som får ta til ordet. Hvilken rolle spiller vi som er unge i dag i måten vi snakker om og med hverandre på, og spiller det egentlig en rolle?» Elevene får i workshopen reflektere rundt hvilke begrensninger og privilegier de har, samt hvordan deres identiteter påvirker måten de samhandler med andre og blir behandlet i samfunnet.

Skolefilmbussen Classic

Film, Trinn: VG1-VG3
En helt ny utgave av Skolefilmbussen, der elevene ut over å lage egne filmer, kan sammenligne og tolke tekster ut fra historisk kontekst og deres egen samtid. De fleste kjenner Skolefilmbussen fra tidligere turneer, men dette skoleåret videreutvikles tilbudet ved at elevene kan velge mellom å spille inn en scene fra litteraturhistorien (scene fra Knut Hamsuns "Sult" eller Amalie Skrams "Forrådt"). Eller lage en egen nyinnspilling av den klassiske kortfilmen ("With hands up"), eller en film med tilsvarende utgangspunkt i et stillbilde. Se vedlagte forslag til scener fra bøkene, og youtubelink til originalfilm (With hands up"). Filmen de lager skal utspille seg i elevenes egen virkelighet, i nåtiden eller en nær fremtid. Verkstedet innledes med en innføring i filmspråket, og avsluttes med premierevisning av filmene som er blitt produsert i løpet av skoledagen.Skolefilmbussen er selve manifesteringen av Filmverkstedet i Opplands metode om læring gjennom praktisk arbeid, i små grupper og med tett oppfølging fra unge og erfarne veiledere. Forberedelser, opptak og redigering blir gjort på iPader, alt under kyndig veiledning av dyktige instruktører fra Filmverkstedet i Oppland, alle med bakgrunn fra Den norske filmskolen. Det vil også være mulig for elevene å velge de tidligere utviklede filmoppgavene: "Musikkvideo", "Trekantdrama" og "Opplands dårligste unnskyldning". I forbindelse med at det i 2019 er 70 år siden Sigrid Undsets død, og at vernetiden knyttet til hennes verk dermed utløper, jobber vi også med en oppgave der elevene utfordres til å se på tekster fra hennes forfatterskap med HELT nye øyne - "Rekonstruksjon:Undset".

Skolefilmbussen UNG

Film, Trinn: 8
Når Skolefilmbussen kommer på besøk får alle elevene i klassen mulighet til å lage sin egen film. Forberedelser, opptak og redigering blir gjort på iPader, alt under kyndig veiledning av meget dyktige instruktører fra Filmverkstedet i Oppland, alle med bakgrunn fra Den norske filmskolen.Opplegget med Skolefilmbussen starter på samme tid som skoledagen normalt starter, og alle elevene på trinnet er med samme dag.​Skolen vil i god tid bli kontaktet av utøver for å avtale nærmere, men opplegget krever generelt lite fra skolen.

Skrekkfilmens historie på 60 minutter

Film, Trinn: VG1-VG3
Fra Frankenstein til It. Skrekk og gru har hatt en sentral plass i filmhistorien, og er fortsatt svært sentral i dagens populærkultur. Hva er det som fenger oss? Hvilke filmer har vært spesielt viktige? Og hvordan kan man tolke skrekkfilmens historie i lys av hendelser og begivenheter i verden forøvrig?

Lars Ole Kristiansen fra det anerkjente filmmagasinet Montages, tar elevene med på en fascinerende reise gjennom mer enn 100 års skrekkfilmhistorie, i en produksjon som kombinerer kunnskap og et filmisk uttrykk som vil fascinere, inspirere og gi ny innsikt i en filmsjanger som fortjener mye mer enn et dårlig rykte.

Snorre Sturlason, en innføring

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Sandefjord historielag skal i løpet av denne timen gi en rask oppsummering av Snorres viktigste verker. Konservator Ragnar Vad Syvertsen vil med sin store kunnskap trekke elevene langt inn i Snorres Heimskringle og Edda, den yngre edda, som ikke må forveksles med den eldre. Han vil gi elevene begreper rundt skaldskaparmål og gå inn på det hypodiegetiske nivået. Ragnar har som regel med seg sin faste partner Olav Geirstadulv, men han har vært litt ustabil i det siste. Derfor er det mulig at Alf Michalsen, et uerfarent, nytt, friskt pust fra foreningen, men desto mer ivrig – blir innkalt som vikar. Dette beklager vi…. 
 
Bjørn Eivind Aasland og Erlend Tveite har i en årrekke jobbet sammen med formidling av middelalder og vikinghistorie. De er blant annet knyttet opp mot «Slagene på på Re» og Midgard historiske senter. Med sin entusiasme vil de ta ungdommen med på rask og humoristisk gjennomgang av det viktigste ved Snorres verker.
Det som er utfordringen er at Alf og Ragnar ikke er helt enige om hvordan dette bør formidles til de unge. Ragnar er av den gamle skolen – Alf vil reformere formidlingen. Det er duket for konflikt! 

Store for små: Norgeslitteraturens store klassikere

Litteratur, Trinn: 7
Store for små – norske klassikere, er en fortellerforestilling med tre norske, litterære klassikere tilrettelagt for barn og unge. Du krøller deg sammen i godstolen, dras inn i fortellingen og glemmer tid og sted! Veien til gode leseopplevelser kan være tung, og da er det fint med et vennlig, lite dytt. Her er tre klassiske bokverk gjort om til muntlig fortelling som trollbinder elevene.Fortellerne Sara Birgitte Øfsti, Tjodun Felland og Kristine Haugland tar med seg elevene inn i bøkenes magiske univers. Der møter de Kransen (Sigrid Undset), Peer Gynt (Henrik Ibsen) og Victoria (Knut Hamsun). Det handler om kjærlighet og utenforskap. Om skam og identitet.Fortellerne kommer til skolen med hver sin lampe, en sekk med puter og pledd. De ominnreder og gjør klart til tre ulike forestillinger, som gjennomføres parallelt.I samarbeid med lærerne finner vi tre hyggelige steder på skolen, som egner seg til fortellerstund. Det kan være alt fra bak scenen i gymsalen til et vanlig klasserom. Konseptet er fleksibelt og vi skreddersyr i møte med skolens rammer og behov.Elevene, som på forhånd er fordelt på tre grupper, samles til felles oppstart og loddtrekning. Hvilke gruppe som skal få høre hvilke fortelling? Alle ”vinner” en fortelling og gruppene følger hver sin forteller. I etterkant er elevene breddfulle av inntrykk og trang til å dele, og fortellingene lever videre.

Var alt så mye bedre før?

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Norsk kunst-, kultur- og litteraturhistorie henger tett sammen. I løpet av 1800-tallet blir det Norge vi kjenner i dag, til. Ved siden av å lese om denne historien kan en vandring i hus og bilde øke forståelsen og innsikten i en svært spennende periode i norsk kultur- og samfunnsliv. For hvordan var det egentlig i «gamledager»? Var det som de sier, at alt var så mye bedre før? 
I løpet av 2,5 timer får elevene se de originale verkene fra nasjonalromantikken og realismen i Lillehammer Kunstmuseum og bli med på en vandring med levendegjøring på Maihaugen, der de også blir utfordret til å lage 2019-versjonen av et kjent verk fra perioden i historisk riktig miljøer.Dette tilbudet passer godt for skoleklasser med litt reisevei, som ønsker å få mest mulig ut av en dag på Lillehammer.  
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter